Nieuws

10-02-2018

Gast van de week

Gast van de week

Gast van de week:

 

Suzuki SV 1000 bjr 2004


 

Wat highlightes uit de onderhoudsbeurt:
 

De Suzuki staat op 16.000 km en moest een beurt.

De motor kwam “schraal en niet helemaal schoon” binnen, een keer te veel met de hogedrukspuit schoongemaakt maar zonder nabehandeling.

 

Dus eerst naar de wasstraat want je wil geen zand in belangrijke componenten.

Starten en even laten draaien want het is rond het vriespunt. Mooie donker blaf uit de twee Leovince einddempers. Dan naar de wasstraat. Tja het is direct duidelijk, de SV heeft veel koppel en is een strakke fiets.

 

Op de terugweg bij de haakse bocht in z’n eerste versnelling een  tikkie gas en bij overschakelen naar 2 direct wielspin. Mooi, zo’n motor zonder al die elektronische beperkingen van de hedendaagse fiets.

De SV doet mij aan de Ducati Monster S4-R denken maar dan toch soepeler onderin het toerengebied.

 

Na het vervangen van de olie, oliefilter, bougies en het luchtfilter is het tijd voor de remmen.

Aan de schijven te zien is dit de eerste set remblokken voor en achter. Zeker nog niet aan vervanging toe dus dat zegt iets over de rijstijl van de eigenaar. De twin remt ook al hard op de motor dus bij soepel rijden weinig slijtage. Nette motor dus.

 

Rem en koppelingvloeistof vervangen, De vloeistoftester staat in oranje dus al veel vocht in de toch ogenschijnlijk heldere vloeistof. Dan de zuigers van de remtangen schoonmaken, de remtangen buitenom en de blokken. In elkaar met kopervet daar waar nodig en weer klaar tot de volgende ronde.

 

Dan de boutjes van de hendels, ketting en ander smeerpunten in het vet en alle metalen delen een laagje beschermende vloeistof . Plastic en wielen niet vergeten en de Suzuki staat er voor deze punten weer klaar voor.